Wat leer je?

Een kenmerkend aspect van Ving Tsun is dat het dankzij de eenvoud van de bewegingen een universeel systeem is. Iedereen kan beginnen met Ving Tsun, ook als je van jezelf iets minder lenig of sportief bent. Er zijn géén speciale beginnerstechnieken, alle bewegingen en oefeningen die worden geleerd blijven voor iedere beoefenaar een belangrijk onderdeel van de training.

Wanneer je begint met Ving Tsun, zal je merken dat je na herhaaldelijk trainen en verbeteren, de basisbewegingen al snel onder de knie hebt. De structuur van Ving Tsun is gericht op het behalen van zoveel mogelijk resultaat, terwijl je zo min mogelijk energie verspilt. Het is belangrijk dat je nieuwsgierig bent naar het "waarom" van de structuur, en niet alleen de uitvoering hiervan. Ving Tsun is een zeer technisch systeem dat je in de vingers krijgt wanneer je de achterliggende gedachte echt begrijpt. Stel gerust vragen! Hierdoor zal je sneller vooruitgang boeken.

Hieronder kan je een kleine indruk opdoen van een aantal verschillende onderdelen waaruit de training kan bestaan.

Chi Sau: Een hoofdonderdeel van Ving Tsun is het uitoefenen van druk en het opjagen van je tegenstander, zodat deze geen gelegenheid heeft om zich te verdedigen of zich te herstellen. De macht die je op jouw tegenstander hebt, zal sterker worden naarmate je meer gevorderd wordt in Chi Sau. Het is een partnertraining waarbij het contact van de armen gebruikt wordt om een bepaalde structuur te ontwikkelen, waarmee je je coördinatie, reflexen, afstandgevoel, aanval en verdediging laat 'inslijpen' in je handelen.

De basisvormen: Dit is een net zo belangrijk onderdeel van de training. Hiermee train je individueel de basisbewegingen van Ving Tsun. De eerste vorm, Siu Nim Tau, vormt het fundament van het systeem. De eerste vorm gaat vooral om de coördinatie van alle armbewegingen binnen de centre line en de lichaamshouding. De tweede vorm, Chum Kiu, is gericht op het trainen van de balans. Hierin train je bewegingscombinaties, draaien van de stand, lopen tijdens een gevecht en maken van trappen. De derde vorm, Biu Gee, heeft als grondgedachte het overleven van een uitzichtloze situatie. Hierbij moet je denken aan meerdere tegenstanders, een tegenstander die sterker is dan jou of een blessure.

De dummyvorm, Mok Yan Chong, is een vormtraining waarbij gebruik wordt gemaakt van een houten trainingsapparaat, die een stabiele factor is waardoor je technieken kunt perfectioneren. Hiermee train je het omdraaien van een nadelige gevechtssituatie en het aanvallen van een tegenstander die veel weerstand biedt.

Stootzaktraining: Het doel van Ving Tsun is een tegenstander met de meest eenvoudige middelen te verslaan. Het trainen van een goede stoot op de stootzak is daarom van groot belang, aangezien techniek alleen weinig effect zal hebben zonder een goede, krachtige stoot.

Gert-Jan Ketelaar training Baat Jam Dao

Wapentraining: De stokvorm, Lok Dim Boon Kwan, wordt gedaan met een lange stok die als metafoor geldt voor alle grote objecten die als wapen kunnen worden ingezet. Daarnaast ontwikkel je met de stokvorm meer stabiliteit en kracht. De mesvorm, Baat Jam Dao, wijkt sterk af van de basis van Ving Tsun. Om deze reden wordt de mesvorm alleen getraind door beoefenaren die voldoende routine hebben opgebouwd en Ving Tsun al effectief kunnen inzetten.

Sparring: Dit is een partnertraining, waarbij aanvallen- en verdedigen vrij worden ingezet. Hierdoor leer je om te gaan met hoe het is om iemand te raken, én zelf geraakt te worden. Tijdens de sparring pas je alle techniek toe die je hebt geleerd tijdens de les, en leer je hoe je dit op het juiste moment kan inzetten. Doseren van stoten is daarbij noodzakelijk. Sparring is dus geen kwestie van om je heen "maaien", hier leer je helemaal niets van. Het is juist belangrijk dat je in controle blijft, technisch handelt en de ander de ruimte geeft hetzelfde te doen.